Predmenštruačný syndróm a úzkosť pri menštruácii

Na jeho vzniku sa podieľa celý rad faktorov od hormonálnych vplyvov, stravy, stresu až po životný štýl. Isté je len jedno, v nejakej forme ho pozná prakticky každá žena v plodnom veku.


Zvyčajne prichádza približne 10 až 7 dní pred menštruáciou a tesne pred ňou ťažkosti dosahujú svoj vrchol

Pritom PMS pozná dôverne asi 80% žien, u 13 až 26% z nich sú príznaky natoľko závažné, že zasahujú do ich bežného života. Majú problémy v práci, pri štúdiu iv kontakte s ostatnými ľuďmi. Niektoré ženy dokonca musí úplne vypnúť a zmeniť svoj obvyklý program, nie sú schopné normálne fungovať.

Príznaky PMS:

  • nesústredenosť, únava
  • tlak v podbrušku a kŕče
  • úzkosť, precitlivenosť a návaly plaču
  • ľahká depresia, psychické vypätie
  • podráždenosť, náladovosť, zlosť a hnev
  • žalúdočné ťažkosti a zápcha
  • zmena sexuálnej túžby
  • bolesti hlavy a kĺbov, svalové kŕče
  • zväčšenie a zvýšená citlivosť prsníkov, bolestivé bradavky
  • zvýšená chuť do jedla, predovšetkým chuť na sladké, nadmerný smäd
  • opuchy členkov a prstov
  • zvýšená potreba spánku

Rozhodne nie je normálne, keď sa takmer polovicu mesiaca cítite mizerne a najradšej by ste "vyskočila z kože".

Ak vaše ťažkosti pretrvávajú aj počas menštruácie, napríklad silné krvácanie, bolesti a kŕče v podbrušku, prípadne sa bolesti objavujú aj mimo menzes, vyhľadajte lekára. Môžu sa za tým skrývať ďalšie zdravotné ťažkosti.

Liečba pomocou hormonálnej antikoncepcie

Liekom prvej voľby pri výskyte predmenštruačného syndrómu je hormonálna antikoncepcia. Tá dokáže ženské hormóny "udržať na uzde" a súčasne, ak je správne zvolená, aj tlmiť príznaky PMS. Ideálne je jednofázová antikoncepcia, teda prípravky, ktoré obsahujú stále rovnaké množstvo hormónov.

Nie vždy je ale hormonálnu antikoncepciu vhodným riešením

Popri zdravotných dôvodov k kontraindikáciu ako je fajčenie, vysoký krvný tlak, kŕčové žily, pečeňové choroby a podobne, môžu ženy viesť k odmietnutiu hormonálnej antikoncepcie aj dôvody čisto osobné alebo etické. Navyše ak žena uvažuje o skorom tehotenstve, je použitie hormonálnej antikoncepcie úplne nemožné.

Rizikové faktory predmenštruačného syndrómu

Rizikovým faktorom môže byť nedostatočný výživa, najmä s malým zastúpením železa. Nebezpečenstvo predstavujú aj poruchy zrážania krvi. Pretože syndróm predmenštruačnej tenzie má vplyv na emócie a psychický stav, môže byť rizikom aj psychické alebo psychiatrické ochorenia, depresie, stavy úzkosti a ďalšie podobné problémy.

Ďalšie alternatívy liečby

Britská Národná asociácia pre predmenštruačný syndróm (National Association for Premenstrual Syndrome) odporúča zaviesť diétu s nízkym obsahom cukru, soli a pokiaľ možno vynechaním alkoholu a kofeínu. Všetky tieto látky zhoršujú priebeh PMS.

Naopak prospešné je zvýšiť príjem ovocia, zeleniny a vody, napriek tomu, že telo má sklon tekutiny zadržiavať. Súčasťou stravy by mal byť dostatok kvalitných bielkovín (chudé mäso, mliečne výrobky). Tiež je dobré dostatočne dlho spať, približne 8 až 9 hodín denne. Ak je to možné, snažte sa zaradiť nejakú fyzickú aktivitu. Efekt tiež má užívanie potravinových doplnkov, najmä s obsahom horčíka, vápnika, vitamínov E a B6. Pozitívne pôsobí aj pupalka a ďalšie bylinky. Účinok tohto druhu terapie neprichádza hneď, ale až po niekoľkých mesiacoch.

Prevencia predmenštruačného syndrómu

Pretože menštruačný cyklus je riadený citlivými hormonálnymi mechanizmami, je ťažké ho preventívne priamo ovplyvniť. Je ale možné podporiť menštruácii dostatočným príjmom tekutín a správnym stravovaním. Pri každej menštruácii je stratené asi 50 - 90 ml krvi. Je teda vhodné doplniť jej straty príjmom železa napríklad z listovej zeleniny (špenát, kel) alebo z červeného mäsa.

Každá žena ale vie najlepšie sama, aké ťažkosti pri menštruácii má, a preto by sa mala snažiť si toto obdobie čo najviac spríjemniť tak, aby boli problémy čo najnižšie.
Tým tiež zmierni stres, ktorý môže tiež napomáhať rozvoju predmenštruačného syndrómu.

V dobe, kedy sa predmenštruačný tenzie neprejavuje je dobré cvičiť a tiež posilňovať svaly panvového dna. Žena tým nielen zníži riziko vzniku tohto ochorenia, ale zároveň zlepší aj svoju fyzickú a čiastočne i psychickú kondíciu.

Ako si môže žena pomôcť sama

Každá žena najlepšie vie, čo jej počas tohto obdobia najlepšie pomôže. Niektoré pokoj, iné naopak fyzická aktivita. Všeobecne je vhodne dopĺňať tekutiny a zmenšiť príjem alkoholu a cigariet. Zmiernenie ťažkostí je tiež možné ľahkým cvičením, ktoré je zamerané hlavne na uvoľnenie a pretiahnutie. Odporúča sa tiež ľahké pohupovanie na relaxačných loptách alebo cvičenie jogy. Stuhnutý chrbát bedrovej oblasti je možné rozmasírovať rôznymi druhmi masáží. Je tiež možné aplikovať hrejivé alebo chladivé krémy.

Mesačný perióda patrí k najčastejším zabijakom vzťahu

Hormóny robia so ženami divy. S plánovaným príchodom mesiačikov stúpa u žien nervozita, napätie, ale aj citová labilita. A so ženami je doslova na nevydržanie. Sú výbušné, plačlivé a mnohokrát naozaj veľmi nepríjemné.

Bohužiaľ toto veľmi náročné obdobie pre všetky končí až po skončení periódy. Zvlášť ak ženy silno krváca. Obavy zo zašpineniu a ďalších trapasov len stupňujú ich úzkosť a tým aj nepredvídateľné správanie.

Podľa psychoterapeutky Christine Webberová je doba pred menštruáciou a počas nej pre ženu aj jej partnera veľmi zatěžkávajícím obdobím. A nie každý pár sa s týmto obdobím dokáže vyrovnať. Preto celá rada sexuológov hovorí o menštruácii ako o zabíjač vzťahov. Zvlášť ak svoje stavy žena nerieši či o svojich pocitoch nedokáže hovoriť.

O probléme treba hovoriť

Samozrejme nie všetky ženy sú rovnaké, niektoré toto obdobie zvládajú s určitou gráciou, však neexistuje žena, ktorá by sa v tomto období cítila úplne rovnako dobre, ako v iných dňoch.

Ženy by sa nemali báť o svojich pocitoch hovoriť. A to nielen s partnermi, ale aj s lekármi. Ak sa žena zverí svojmu gynekológovi, určite spolu nájdu optimálne riešenie.
Sexuálne hrátky a hlavne orgazmus pomôžu zmierniť predmenštruačné úzkosť a nervozitu aj ťažkosti pri menštruácii

Veľmi upokojujúcim dojmom na ženy v tomto období pôsobí sex

Bohužiaľ, nie všetky ženy si to dokážu pripustiť. Zvyčajne sa stáva, že muža skôr odmietajú.
Čo je samozrejme škoda. Teraz hovoríme o období tesne pred menštruáciou.

Sex počas menštruácie je pre mnohé ženy ešte väčšie tabu. Avšak aj v tento čas odborníci sex ako taký ženám odporúčajú. Nejedná sa o nič zlého, ani zdraviu škodlivého.

Žena si môže k orgazmu dopomôcť aj masturbáciou.

Orgazmus počas menštruácie môže poskytnúť úľavu od menštruačných bolestí a kŕčov.

Predmenštruačný syndróm a úzkosť pri menštruácii


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky